Cemetary Junction och en tur till Rotorua

Det var namnet pa filmen som jag och nagra fina flickor sag i sondags. Forst gick vi till cafe Jerusalem och at chockladkaka, den ar underbar!! Sedan sa gick vi vidare till bion och tittade pa film. Forsta gangen jag var pa bio har i Nz! Mycket trevligt. Kanner att jag borjar fa mer Kiwivanner, imorrn ska jag pa musikal med nagra av dem och pa sondag ar vi en stor grupp som ska aka och spela paintball!
Har haft en riktigt bra tid sedan jag senast uppdaterade. For tva helger sedan sa var jag pa rundtur pa mellersta nordon med nagra av de andra internationella studenterna pa skolan. En toppen helg. Ledaren for turen var visserligen kass men jag overlevde for jag ar ju scout:) Vi fick 50$ tillbaka for att nagra hade klagat, inget fel pa det:)
Resan borjade pa fredagseftermiddagen med att vi tog bussen ner till Auckland, val dar sa klev vi glatt av vid Skytower. Dar fick vi sedan vanta i en halv evighet pa ledaren som hade vantat pa oss pa ett annat stalle och aven glomt listan med telefonnummer hemma. Sedan sa insag vi att det var alltfor sent for att aka upp i tornet och att vi var hungriga som djur. Sa vi akte mot boendet, vi bodde hemma hos en familj med supercoolt hus, det var valdigt stokigt men ack sa fint! Hon var agare till en av de storsta skonhetssalongerna i Auckland enligt varan ledare. Dar satt alla 11 flickor pa golvet i korridoren och at pizza.
Morgonen dar pa sa akte vi efter frukosten vidare mot Coromandel som ar en halvo soder om Auckland. Det var fantastiskt vackert dar, vi akte till Cathedral Coves som var amazing. Sedan tog vi farjan till Lost Springs, varma pooler i en liten stad. Underbart att bara simma runt i det varma vattnet. Pa kvallen sa tog vi vara spadar och begav oss till Hot Water Beach, som namnet sager en strand med varmt vatten. Man gravde sig sin egna lilla pool, var helt fantastiskt att sitta i den varma poolen och titta upp pa den vackra stjarnhimlen, den ar annorlunda har. Vackrare, tatare och oandlig.
Pa sondagen fortsatte farden ner soderut, vi akte forst till Matamata for att ga pa guidad tur i Hobbiton. Hobbiton ar en farm lite utanfor Matamata dar delar av Sagan om Ringen trilogin spelades in, de haller aven pa och bygger nytt dar for att spela in The Hobbit, tog massa bilder men ar inte tilllaten att visa dem. De hade kraftig sakerhet pa grund av att de haller pa att bygga nytt dar just nu sa de vill inte att fotona ska publiceras.
Efter Matamata styrdes bussen mot Rotorua, det stinkler ruttna agg dar! Dar var vi nagra flickor som bestamde
oss for att vi skulle rafta. Jag, Olivia fegisen Solman bestamde mig for att jajamen har ska akas vattenfall i gummibat. Sa in kliver vi pa stallet som hade hand om raftingen, det varan guide hade talat om for oss var att den delen vi skulle rafta nog var en 3 kanske en 4 pa skalan mellan 1-6 dar 6 ar varst. Sa var det inte, nepp den var 5 och med varldens hogsta vattenfall som man kommersiellt kan rafta nedfor, 7 meter. Men vi hade ju bestamt oss sa vi ikladde oss de mycket smickrande kladerna och satte oss i bussen med skakande ben. Dar gick de igenom sakerhets reglerna, da borjade jag tanka lite pa vad jag hade gett mig in pa. Men man kan ju inte fega ur nar man betalat 79$ sa i gummibaten och borja paddla. Det gick faktiskt ovantat bra, vi blev givetvis nerskvatta av vatten fran alla hall men ingen trilla ur! Sedan sa kom vi till vattenfallet, dar ar tanken att man ska stanna och ga igenom reglerna och kolla sa att alla fortfarande vill. Stannade gjorde vi men bara for en kort stund da en av instruktorerna tappade taget om repet som bromsade oss sa vi borjade driva  mot vattenfallet. Instruktorerna skrek paddla sa det gjorde vi, och vips sa var vi nere for vattenfallet. Dyngsura men overlyckliga och adrenalinhoga. Kandes inte som att det var 7 meter. Raftingen var en fantastisk upplevelse och nagot som jag skulle vilja gora igen.
Nar vi hade torkat upp sa for vi vidare till Whakarewarewa eller nat sant, namnet var sjukt langt och omojligt att uttala. Det var iallafall en thermal by, de hade varma pooler i tradgarden, gejsrar runt hornet. Mycket haftigt att se. De berattade om livet i byn och deras traditioner. Valdigt intressant, jag blir bara mer och mer fascinerad av Maorikulturen for var dag som gar.
Pa kvallen sa kom det nagra fran den byn och larde oss lite sanger och hur man gor en poi och nagon sticklek. Svart!! Vi fick aven Hangipaj, hangi ar en gryta som kokas i underjorden. Det var gott.
Nasta dag sa overdoserade vi varma pooler och vulkaniska saker, vi akte till ett varmt vattenfall, doppade fotterna. En varm flod, simmade och kletade lera i ansiktet. Hojdpunken var nog Volcanic Wonderland, tror att det heter det. Dar sag vi massa coola saker, en neongron damm, orangea trad men framfor allt: LAdy Knox Gejsern, den som de stoppar tvalpulver i sa att den ska bryta ut 10.15 varje dag.
Sedan begav vi oss hemat, forst till Auckland och sedan till Kerikeri.
Kan saga att jag var vansinnigt trott efter den resan.
Forra veckan sa var jag aven i Adventure Forest med Outdoor Education, var i princip bara andra internationals:)
Laskigt men kul,hade traningsvark i flera dar efterat.
Har haft vardsyskon for tva veckor, Zara var hemma en och Adam hemma tva. Trevligt med syskon igen, nasta gang ar i januari da jag ska bo hos en familj dar jag far en 15arig lilllasyster.
Saknar faktiskt min beninga lillebror nat oerhort, Gustav kom ihag det trots att jag retade dig pa skype:)
Insag att det har ar ett annat av mina mastodont inlagg, det blir sa nar man ar sa dalig pa att uppdatera som jag ar! Har massa mer att beratta men behover min skonhetssomn nu.
Lagger ut bilder pa facebook en dag da det tar for lang tid att ladda upp dem har.
Kommentera mera! Kram Olivia
Snalla nan, skicka Dumle!! Den borjar ta slut!!!
Olivia Solman
5 Alderton Drive
0293 Kerikeri
Northland
New Zealand

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0