100!! Svar på frågor!!

Hej!!
Det här är mitt hundrade blogginlägg!!!
Idag har vart ännu en lugn dag här i paradiset. Det är idag exakt en månad tills jag åker, så kort tid. Tre av min allra närmsta vänner åker nästa helg så nästa vecka så ska jag försöka spendera så mycket tid som möjligt med dem.
Hade en väldigt lugn skoldag, tittade på film på två av lektionerna. Hängde på stan en stund med nåra kompisar, köpte lite grejer för morgondagens "social" Typ fest som vi internationella studenter arrangerar. Ska bli kul. Alla har fått möjligheten att ta med sig en Kiwi så det ska nog bli en najs mix av människor, jag ska ta med mig Milly min värdsyster.
Dresscoden är black and silver för festens tema är All Blacks vs Silver Ferns. Rugbylandslaget vs Netballlandslaget.
På söndag är det segling och simmning som gäller. 
Nu så ska jag sova om jag ska orka att dansa hela natten imorn, eller i allafall tills kl 10 för sen är festen slut:)
Kram Olivia



                                            SVAR PÅ FRÅGOR !!


1. Varför valde du NZ? 
Jag ville åka så långt bort som möjligt och till ett engelskspråkigt land. Sedan tyckte jag att NZ verkade intressant och så visste jag inte så mycket om NZ! Är så nöjd med mitt val.

2. Varför valde du Rotary? 
 Först så var jag väldigt tveksam till om Rotary var för mig men ju mer jag läste om Rotary ju bättre kändes det. De verkade säkra, stabila och kunniga. Sedan att man får en klubb som tar hand om en är bara bonus.

3. Tycker du att "familjebytet" med Rotary har fungerat bra?
 Familjebytet har fungerat väldigt bra, har tyckt om att bo i så många olika familjer. Tycker om iden med familjebyte.

4. Behövde du övertala dina föräldrar, och i så fall, hur gjorde du? 
Behövde ingen som helst övertalning så har tyvärr inga förslag på hur man gör. Jag sa bara att jag ville åka som utbytesstudent och berättade om Rotary och sa skriv på de här papprena.

5. Har du skoluniform?
Hade skoluniform förra året, nu så är jag i år 13 så vi har vanliga kläder men en dresscode. Min skoluniform var helt ok, marinblå underdel och jade eller vit tshirt med tjocktröja.

6. Om du har saknat Sverige, hur har du gjort för att komma över "saknaden"?
Har inte saknat Sverige så mycket. Brukar tänka att jag inte har tid att sakna Sverige då jag bara har 12 månader i NZ men massa tid i Sverige. Men de gånger det har hänt så har jag försökt att aktivera mej, inte tänka på hemma osv. Men ibland så är det enda som hjälper att böla en stund och sen är det lugnt.

7. Har man någon sorts kontaktperson med Rotary, och i så fall hur har det fungerat?
Jag har en kontaktperson från min Rotaryklubb vars uppdrag typ är att se till så att jag mår bra, att det funkar med allt osv. Sedan finns det massa kontaktfolk i distriktet osv.

8. Är maten annorlunda, och i så fall på vilket sätt?
Maten är mer enformig, det är mycket kött och rostade grönsaker och potatis. Det finns en sötpotatis som heter Kumara här som är väldigt god. Gillar maten här. Finns många asiatiska resturanger. Min nya favvorätt är sushi.

9. Hur var det att hitta nya kompisar?
 Det är både lätt och jobbigt. Har många bekantskaper men inte så många nära vänner. Mina närmsta är andra utbytesstudenter.

Oj, förlåt om det vart lite många frågor, men jag personligen vill mer än något annat åka som utbytestudent till Nya Zeeland nästa år, så jag skulle vara övertacksam för svar :) Haha, inga problem. Jag gillar frågor! Kul att du vill åka!

Resten av frågorna kommer i ett annat inlägg, insåg att det blir för mycket text annars!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0