Fragestund med mig sjalv!

Sa eftersom jag inte har nagra lasare forutom Klara som staller fragor sa tankte jag ha en liten fragestund med mig sjalv, ska aven svara pa din fraga Klara.
Sa till forsta fragan!
Hur ar skolan i Nya Zeeland?
Oj, skolan i Nya Zeeland. Den ar valdigt annorlunda jamfort med den svenska. Det ar uniform som galler for alla utom ar 13, for att fa lamna lektionen sa maste du ha tillatelse, lapp for att ga til bibblan. Stor skillnad mot Sverige dar vi bara skriker till lararna att jag gar till bibblan eller pa toa. Den ar overlag mycket striktare an den svenska flum skolan. De kan konfiskera saker, ge dej kvarsittning, stanga av dej fran skolan. Lararna ar sir, mr, miss eller mrs. Inget fornamn har inte.  De har stora slutprov varje ar som jag tror avgor ganska mycket av betyget, behover inte gora dem. Sedan sa samlar man aven credits fran olika uppgifter, man maste ha ett visst antal credits for att komma in pa universitetet. Man har bara 5 minuter mellan lektionerna, det ar tva raster varje dag. Interval som ar 20 min mellan 10:55 och 11:15 sedan har man lunch som ar mellan 1:15 och 2. Skolan borjar kl 8:35 med form time dar lararen laser igenom the daily notices och ger annan info, de tar aven narvaro. Sedan sprids alla ut till olika klasser. I ar 12 har man 6 amnen men schemat varierar varje dag for man har bara 5 lektioner om dagen sa man har alla amnen 4 ganger i veckan. Jag trivs faktiskt med det systemet.
Pa rasterna sitter vi vanligtvis pa the field, en fotbollsplan dar halva skolan befinner sig om det ar fint vader, annars sa sitter vi, jag och min vanner i art rummet. Skolan ar annorlunda men jag trivs valdigt bra.
Ok sa till nasta fraga: Trivs du i din vardfamilj?
Om jag trivs, kanner mig verkligen hemma har. De behandlar mig som ett av deras egna barn, fragar om jag gjort min laxa, knackar pa dorren nar jag haller pa att forsova mig osv. De ar verkligen helt underbara. De tar med mig pa olika rundturer och massa annat. Ar verkligen glad over att ha dem.
Nasta fraga: Har du nagra vanner an?
Jag har tva tyska tjejer, Kim och Laura som jag spenderar valdigt mycket tid med och skulle val saga att de ar mina narmsta vanner. Sedan har jag aven en grupp av flickor och pojkar som jag spenderar alla raster med och hittar pa saker pa helgerna med, det var dem som jag spelade paintball med. I den gruppen sa ar bland annat min Kiwibuddy Emily med. Ar sa glad att ha henne, hon forstar vad jag gar igenom da hon ocksa varit utbytesstudent, hon var i Italien i 6 manader. Har aven min andra Kiwibuddy Stephanie, spenderar inte lika mycket tid med henne da hon ar ett ar over mig och ar tillaten att lamna skolan pa rasterna sa hon ar inte alltid dar. Men jag tycker mycket om henne ocksa.
Nasta! Vad gor du pa fritiden?
Spenderar alldeles for mycket tid framfor datan men det blir latt sa da jag inte maste plugga. Ar aven med i skolans jazzband, mycket trevlig grupp manniskor. Spelar netball i ett internationellt team, Klara har ar svaret!
Gar till Maccas med mina vanner( Mac Donalds),tanker att jag borde motionera och gar till New World och koper kakor:)
Det var mycket trevligt att ha fragestund men nu maste jag ga och pa borja min andra engelska uppsats som ska vara inne imorgon. Bara en dag kvar till lovet nu!
Mailade den australiensiska tjejen som min familj ska vara vardfamilj till, verkade jattetrevlig. Ska bli sa kul att fa en lillasyster. Alskar hur det har utbytet ger mig sa manga ny familje medlemmar. Akte hit med en mamma =, en pappa och en bror. Kommer hem med 5 mammor och pappor och 5 syskon!
Maste bara beratta om de sota sma barnen som intervjuade mig en dag. De rakade ga till skolan samtidigt som jag och de var valdigt nyfikna pa mig sa det stallde massa fragor. De fragade om min lunchbox, fargen pa den var uppenbarligen mycket viktig! De var aven orolig att jag skulle vara hungrig da jag hade alldeles for lite luch enligt dem, hade enligt mig ganska mycket. Men sotaste fragan var om jag var fran Samoa, haha. Jag som ar blekare an ett lik! De hade ingen aning om vad Sverige var!
Maste val ocksa kommentera valet, ar glad att de borgerliga vann. Alla som kanner mig vet val vart jag sympatiserar. Skams aven nat enormt over att Sverigedemokraterna komin i riksdagen. Det var enda nyheten om Sverige i tidningen har veckan innan valet, att Sverigedemokraterna hade en chans att komma in i riksdagen. Kram Olivia
Fina flickor, Kim, Kati, Laura fran tyskland och Aurelie fran Belgien

Kommentarer
Postat av: klara

Tack för svaret solman!

2010-09-23 @ 14:46:59
URL: http://klaracarlsson.blogg.se/
Postat av: Michelle

Åh jag åker till Nya Zeeland nästa år!

2010-10-07 @ 17:56:13
URL: http://killthepinkyswear.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0