Pepparkakor och fudge!

Idag inleddes seriösa julförberedelserna. Var och storhandlade ingridienser med värdmamma, hon spenderade en halv förmögenhet på ingridienser till mej, skämdes nästan när jag lät dem betala. Överhandlade nog vissa grejer men men.
Var första gången på tre dagar som jag lämnade huset! Jag skypade med min kära päron på morgonen, vi klagade lite på vädret, de klaga på kylan och jag på värmen:) Det är så hög luftfuktighet så att det känns som att man ska smälta bort!
Åkte in till stan för att uträtta lite ärenden och för att träffa tre tyska flickor. Vi satt på Cafe Jerusalem i säkert två timmar och pratade och åt. Sedan gick vi och tryckte ut lite grejer, jag skrev ut mina julkort så nu är jag äntligen klar med dem! Så skönt, de var nog de dyraste julkorten jag någonsin skickat men men. Vet ju i alla fall att de kommer att vara uppskattade. Skrev även ut lite foton så jag ska försöka att göra några små hej då presenter.
Hämtade även upp den svenska maten som jag beställt, snälla Anette sa att jag inte behövde betala! Oh vad jag gillar svenskar. Senapssillen ska jag bjuda på på lördag när alla mina värdfamiljer kommer hit men julmusten vill jag nog helst ha själv:) Kanske delar med mig till mina värdföräldrar:)
När jag var och fikade med tjejerna så diskuterade jag och Katie som också är här för ett år hur jobbigt det är just nu i juletider, när de andra pratar om hemma och om de har föräldrar som är och hälsar på pratar om dem. Jag är som en gravidkvinna just nu, uppsvälld och känslosam. Började nästan gråta när jag tittade på bilder igår. Kommujnikation med Sverige har jag dock inga problem med så sluta inte prata med mig:) Men men det är det här som är en del av livet som utbytesstudent och det som inte dödar en gör en starkare:)
Skickade iväg alla julklappar till Sverige idag, det här har nog varit min dyraste jul ever,aldrig mer julklappar eller julkort!

När jag kom så inleddes stora pepparkaksbaket, gjorde degen idag men det verkar inte ha blivit perfa så får se hur jag löser det imorn. Gjorde även chocklad fudge!
Upplevde även mitt första strömavbrott här, den var borta i runt en timma och jag började planera för hur det skulle bli om stömmen inte kom tillbaka på flera dar, jag såg framför mig hur vi skulle få ransonera vatten och sluta spola toa och spela kort dagarna i ända, kan ni förstå hur lättade jag blev när den kom tillbaka!
Har även börjat höra monster överallt, igår när jag hängde upp tvätten så hörde jag nåt som bäämuade, tänkte att det var en konstig fågel, sedan frågade jag Judy om grannen hade får, de hade dem:) Idag så lät det som fotsteg på terassen, det var bara regnet:) Paranoid på hög nivå!
Nu ska jag snart sova, kanske ska äta lite julgodis först:)
Imorgon är det seriösa julförberedelser som gäller, granen ska pyntas, knäcken ska kokas och lussbullarna bakas:)
Just det, sa hej då till K idag, sorgligt!!

Kram och God Natt Olivia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0